perjantai 5. maaliskuuta 2010

Ei lukukausimaksuille

Ei lukukausimaksuille

Opetusministeriön työryhmä totesi mietinnössään 3.3, että 1000 euron suuruiset lukukausimaksut vauhdittaisivat opiskelijoiden valmistumista. Tämä käsittämätön esitys julkaistiin ironisesti juuri päivää ennen kuin useimmille opiskelijoille maksetaan kuukausittainen opintoraha. Aiemman kohun yhteydessä Henna Virkkunen totesi, ettei mitään tämänsuuntaista ole kaavailtu. Eikö Virkkunen ole tietoinen oman ministeriönsä toiminnasta? Lähtökohta on, että jo perustuslaki takaa kaikille kansalaisille oikeuden maksuttomaan opetukseen myös korkeakouluissa.

Väite lukukausimaksujen opintoja vauhdittavasta vaikutuksesta on naurettava, koska todellisuudessa se lisäisi opiskelijoiden työssäkäyntiä ja siten hidastaisi valmistumista. Sama vaikutus on myös liian pienellä opintorahalla. Tämä on äärimmäisen lyhytnäköistä politiikkaa. Miksei työryhmä esitä samaan hengenvetoon päivittäisiä ruoskaniskuja opiskelijoille, jos valmistumista on pakko vauhdittaa rangaistusluontoisilla lukukausimaksuilla?

Lukukausimaksut asettavat myös opiskelijat eriarvoiseen asemaan siten, että tulevaisuudessa vain hyvätuloisista perheistä olevilla nuorilla olisi mahdollisuus jatkokoulutukseen. Tämä on monen mielestä vanha virsi, mutta edellä mainitun kaltaisten esitysten kohdalla aina ajankohtainen. Aivan toinen keskustelu on, edistääkö nopea valmistuminen työelämän tarpeita, koska samanaikaisesti kuitenkin edellytetään mahdollisimman laajoja opintoja ja sosiaalisia verkostoja, jotka molemmat kertyvät opiskeluaikana.

Ottaen huomioon muut palkansaaja- ja opiskelijavihamieliset esitykset, meidän on vakavasti puntaroitava hallituksemme luotettavuutta. Meidän on vaadittava täysin päinvastaista kehitystä, jossa ihmisen lähtökohdat eivät määrää hänen tulevaisuuttaan ja taloudellinen näkökulma ei ole ensisijaisessa asemassa päätöksiä tehtäessä.

Antti Kettunen
Yhteiskuntatieteiden yo
Vasemmisto-opiskelijat

Julkaistu maakuntalehti Karjalaisen mielipidepalstalla 5.3.2010

Ei kommentteja: